Välkommen. Den här bloggen är ett pågående projekt att skapa en effektiv handbok i hur man kan använda internet som demokratiskt verktyg. Klicka här för senaste nytt.

onsdag 16 februari 2084

Innehållsförteckning

Nya besökare rekommenderas att börja med inledningen. Alla länkar som leder bort från den här bloggen öppnas i ett nytt fönster. (Click here for English.)

Internet - det demokratiska verktyget


Att hitta information på internet
  • Sökmotorer - En introduktion
  • Booleska operatorer - att använda sökmotorer
  • Terminologi - vikten av att kunna de rätta orden och tips för hur man kan använda nätet för att snabbt sätta sig in i ett ämnes terminologi
  • Wikipedia och wikikonceptet - Uppslagsverk på nätet och samskapande
  • Bloggar och "gammelmedia" - Traditionell media och medborgarjournalistik
  • Allt det andra - det finns ju mer matnyttigt på internet än bara Wikipedia och bloggar
  • RSS-flöden - ett effektivt tidsparande sätt att följa bloggar och tidningar på nätet
  • Ströläsning - att hitta viktiga aktuella frågor som du inte var medveten om
Knep för att skilja lögn från sanning
Knep för att hitta officiella dokument och referenser

Appendix
  1. Internetkulturen - om open source och informationsbrus, med mera.
  2. Att förklara en hemsidas generella gränssnitt för en person utan datorvana.
  3. Säkerhet på nätet - Varför det kan ses som en samhällelig skyldighet att skydda sin dator och tips om hur man gör det.



8 kommentarer:

BarefootDad sa...

David,

Keep up the great work!

TakeAction!
http://www.whatarack.org/

Anonym sa...

Hej!

Ville bara säga att jag lagt upp en länk till dig i min blogg idag. Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att ditt projekt är både ambitiöst och spännande!

Lycka till i fortsättningen!

Vänliga hälsningar, Micke

David sa...

Tack. Det känns väldigt uppmuntrande. Jag ska länka tillbaka vid ett bra tillfälle, när jag inte borde göra annat än sitta vid datorn, som nu...

Eduronflux sa...

Din blogg verkar mycket intressant och jag kommer att läsa igenom den "från början" som du också rekommenderar. Har även länkat din blogg hos mig :)

Eduronflux sa...

aj jag glömde fråga, hur lade du in det där etikettmolnet?

Gun Svensson sa...

Besökte webbplatsen för Det demokratiska verktyget hos XtremeCreator och tänkte registrera mig, men stötte genast på problem. Jag är inte så kunnig i engelska att jag klarade av att läsa och förstå användarvillkoren. Det är ett hinder för många i min ålder.

Anonym sa...

Alltså, är du inte lite fel ute när du klagar över att folk inte hjälper till när det är en blog?

Borde det inte vara en wiki i stället?

David sa...

Kort sagt, nej.

Det går att samarbeta utan att alla har redigeringsprivilegier. Man kan använda sig av kommentarer, mail eller gruppen på Xtreme creator.

En öppen wiki är bra om man vill bygga en ren kunskapsdatabas, men den här handboken måste även vara pedagogiskt upplagd. Det är en av två saker som gör att jag betvivlar att en öppen wiki är rätt format. Den andra är att enligt min erfarenhet så tenderar många av de som har de kunskaper som den här handboken behöver att vara ganska nedlåtande mot de som ännu inte har det. Det är viktigt för handbokens syfte att all text som läggs in i den har fått detta bortfiltrerat.